ȘCOALA GIMNAZIALĂ „NICU ALBU”
PIATRA NEAMȚ
Planul de școlarizare pentru anul școlar 2024-2025 cuprinde formațiuni de studiu nou înființate:
Învățământ preșcolar
‒ 2 grupe mici, învățământ cu program normal, cu un număr total de 40 de locuri;
‒ 2 grupe mijlocii, învățământ cu program normal, cu un număr total de 40 de locuri;
‒ 2 grupe mari, învățământ cu program normal, cu un număr total de 40 de locuri;
Învățământ primar
‒ 1 clasă pregătitoare, învățământ tradițional, cu un număr total de 22 locuri;
‒ 3 clase pregătitoare, alternativa educațională Step by Step, cu un număr total de 63 locuri;
Învățământ gimnazial
‒ 2 clase a V-a, învățământ tradițional, cu un număr total de 52 locuri.
Învățământul preuniversitar are ca finalitate principală formarea competențelor, înțelese ca ansamblul multifuncțional și transferabil de cunoștințe, abilități și aptitudini, necesare pentru:
‒ împlinirea și dezvoltarea personală;
‒ integrarea socială și participarea cetățenească activă în societate;
‒ participarea la funcționarea și dezvoltarea unei economii durabile;
‒ formarea unei concepții de viață, bazate pe valorile umaniste și științifice, pe cultura națională și universală și pe stimularea dialogului intercultural;
‒ respectarea demnității, toleranței și a drepturilor și libertăților fundamentale ale omului;
‒ respectarea principiilor de etică și integritate în activitatea școlară, cu privire la selecția, utilizarea și citarea corectă a surselor de documentare, dezvoltarea spiritului critic al elevilor în analiza și preluarea informațiilor utilizate;
‒ dezvoltarea sensibilității față de problematica umană, față de valorile moral-civice și promovarea sustenabilității, a respectului pentru mediul înconjurător natural, social și cultural;
‒ asigurarea capacității de adaptare și participarea activă la viața socială, economică, politică și culturală în contextul transformării digitale;
‒ pregătirea competențelor necesare pentru utilizarea Internetului în siguranță;
‒ formarea unui stil de viață sănătos bazat pe activitate fizică, alimentație corespunzătoare și reguli de igienă.
Modul de formare a competențelor prevede:
‒ utilizarea de tehnici de învățare colaborativă, inclusiv bazată pe proiecte;
‒ utilizarea de tehnici de învățare bazată pe rezolvarea problemelor;
‒ utilizarea resurselor educaționale on-line;
‒ utilizarea de tehnici și tehnologii inovative în procesul de predare/evaluare/învățare;
‒ utilizarea unor abordări transdisciplinare, interdisciplinare sau pluridisciplinare.
În vederea atingerii competențelor vizate, cadrele didactice realizează planuri individualizate de învățare. Acestea reprezintă un instrument de planificare și monitorizare a învățării la nivelul fiecărui elev, care stă la baza individualizării oportunităților de învățare pe care le oferă școala. Planul individual de învățare este parte componentă a portofoliului educațional al elevului și are următoarele caracteristici:
‒ pornește de la rezultatele evaluărilor elevului cu caracter formativ și sumativ;
‒ ia în considerare nevoile de învățare ale fiecărui elev, care sunt diferite și, prin urmare, trebuie abordate diferit;
‒ valorifică experiențele de învățare anterioare ale elevului;
‒ stabilește obiectivele pe termen imediat și pe termen lung ale elevului;
‒ proiectează noile experiențe de învățare în funcție de nevoile, interesele și ritmul elevului;
‒ este dezvoltat în urma interacțiunii dintre profesor, elev și părinte.
În învățământul preuniversitar se aplică curriculumul național, care oferă oportunități de învățare pentru elevi, astfel încât fiecare să își valorifice potențialul, în funcție de pregătire, nevoi și interese de cunoaștere, în vederea integrării și participării active în societate. Curriculumul național este ansamblul coerent al elementelor care reglementează activitatea personalului didactic din învățământul preuniversitar și include planurile-cadru de învățământ, programele școlare și standardele naționale de evaluare.
Manualele școlare alternative și metodologiile specifice de aplicare reprezintă instrumente de sprijin în vederea implementării curriculumului național.
În planurile-cadru sunt prevăzute disciplinele, domeniile de studiu, modulele de pregătire obligatorii și opționale, precum și bugetul de timp alocat acestora. Planurile-cadru sunt evaluate și revizuite periodic, iar modificările nu vor produce efecte în timpul anului școlar în curs.
Trunchiul comun se constituie din disciplinele/domeniile de studiu/modulele de pregătire obligatorii, pentru toți elevii din învățământul preșcolar, primar și gimnazial și se stabilește la nivel central prin ordin al Ministerului Educației.
Curriculumul la Decizia Școlii constituie o ofertă educaţională care promovează trasee particulare de învăţare, pentru susţinerea nevoilor şi intereselor specifice de învăţare ale elevilor, a unor performanţe diferenţiate, a nevoilor comunităţii locale, și se constituie din discipline/domenii de studiu/module de pregătire opţionale ofertate la nivel naţional şi/sau discipline/domenii de studiu/module de pregătire opţionale ofertate la nivelul unităţii de învăţământ, fiind propus pentru toți elevii din învățământul preșcolar, primar și gimnazial, în raport cu finalităţile educaţionale. Implementarea Curriculumului la Decizia Școlii este obligatorie, se poate desfășura cu elevi din clase diferite și poate fi implementată în sistem modular. Disciplinele care fac parte din acesta, pe baza resurselor disponibile, sunt stabilite și aprobate de Consiliul de Administrație al unității de învățământ cu consultarea Consiliului Profesoral, Consiliului consultativ al elevilor, Consiliul reprezentativ al părinților și structurilor asociative a părinților, în baza avizului de specialitate al Comisiei pentru curriculum, și avizat de Inspectoratul Școlar Județean Neamț.
În cazul Alternativei educaționale Step by Step, planurile-cadru și programele școlare sunt elaborate de Asociația Centrul Step by Step pentru Educație și Dezvoltare Profesională, membru fondator al Asociației Internaționale Step by Step, organizație neguvernamentală care dezvoltă programe în domeniul educației, și sunt aprobate de Ministerul Educației.
Programul Step by Step a fost recunoscut ca alternativă educaţională de Ministerul Educației Naționale în conformitate cu aprobarea Consiliului pentru Alternative nr. 10015 din 30.05.1995, iar prin Ordinul Ministerului Educației Naționale nr. 3618 din 27.04.1998 se precizează normarea claselor cu program Step by Step cu câte două posturi de învăţători pentru fiecare clasă.
Asociaţia Centrul Step by Step pentru Educație și Dezvoltare Profesională a fost abilitată către Ministerul Educației Naționale, prin Convenţia de parteneriat nr. 9693 din februarie 1999, să ofere cadrelor didactice cursuri de formare iniţială şi continuă. În comun cu Ministerul Educației, aceasta dezvoltă un program de instrucţie şi educaţie pentru învăţământul preşcolar, primar şi gimnazial în baza Convenţiei de Parteneriat Educaţional nr. 11509 din 07.07.1999 şi a Metodologiei aprobate, reaprobată prin Convenția nr. 9997 din 01.09.2017.