ȘCOALA GIMNAZIALĂ „NICU ALBU”

PIATRA NEAMȚ

La nivelul fiecărei unităţi de învăţământ funcţionează comisii cu caracter permanent, care îşi desfăşoară activitatea pe tot parcursul anului şcolar, comisii cu caracter temporar, care îşi desfăşoară activitatea doar în anumite perioade ale anului şcolar și comisii cu caracter ocazional, care sunt înfiinţate ori de câte ori se impune constituirea unor astfel de comisii pentru rezolvarea unor probleme specifice apărute la nivelul unităţii de învăţământ.


Activitatea şi documentele elaborate de membrii comisiilor cu caracter permanent sunt reglementate prin Regulamentul-cadru de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar. Comisiile cu caracter temporar și Comisiile cu caracter ocazional sunt stabilite de fiecare unitate de învăţământ, prin regulamentul de organizare şi funcţionare a unităţii de învăţământ și îşi desfăşoară activitatea pe baza deciziei de constituire emise de Director, care elaborează proceduri privind funcţionarea acestora în funcţie de nevoile proprii ale unității de învățământ.

Comisiile cu caracter permanent sunt:

‒ Comisia pentru curriculum;

‒ Comisia de evaluare şi asigurare a calităţii;

‒ Comisia de securitate şi sănătate în muncă şi pentru situaţii de urgenţă;

‒ Comisia pentru controlul managerial intern

‒ Comisia pentru prevenirea şi eliminarea violenţei, a faptelor de corupţie şi discriminării în mediul şcolar şi promovarea interculturalităţii;

‒ Comisia pentru mentorat didactic şi formare în cariera didactică.

Comisia pentru curriculum are următoarele atribuții:

asigură documentele curriculare oficiale (planuri-cadru, programe școlare, ghiduri metodologice, manuale, etc.);

asigură aplicarea planurilor-cadru de învățământ prin oferta curriculară a școlii;

se îngrijește de asigurarea bazei logistice pentru activitățile curriculare și extracurriculare;

asigură organizarea și desfășurarea evaluărilor naționale la clasa a II a, a IV a, a VI a și a VIII a, examenelor de corigență și de încheiere corectă a situațiilor școlare;

aplică procedura de stabilire a Curricumului la Decizia Școlii - opțional;

asigură fundamentarea dezvoltării locale de curriculum pe baza experienței, resurselor locale și a specificului comunitar;

participă la realizarea ofertei educaționale a școlii;

asigură consultarea si consilierea cadrelor didactice în domeniul curricular;

asigură coerența dintre curriculumul național și necesitățile locale;

asigură coordonarea dintre diferitele discipline și rezolvă conflictele din domeniul curricular dintre profesori și discipline în interesul elevului și al școlii;

monitorizează respectarea planurilor-cadru și a programelor școlare;

avizează schemele orare ale claselor.


Comisia de securitate şi sănătate în muncă şi pentru situaţii de urgenţă are următoarele atribuții:

analizează şi face propuneri privind politica de securitate şi sănătate în muncă şi planul de prevenire şi protecţie, conform Regulamentului intern și Regulamentului-cadru de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar;

urmăreşte realizarea planului de prevenire şi protecţie, inclusiv alocarea mijloacelor necesare realizării prevederilor lui şi eficienţa acestora din punct de vedere al îmbunătăţirii condiţiilor de muncă;

propune măsuri de amenajare a locurilor de muncă, ţinând seama de prezenţa grupurilor sensibile la riscuri specifice;

analizează cererile formulate de angajați privind condiţiile de muncă şi modul în care îşi îndeplinesc atribuţiile persoanele desemnate;

urmăreşte modul în care se aplică şi se respectă reglementările legale privind securitatea şi sănătatea în muncă, măsurile dispuse de inspectorul de muncă şi inspectorii sanitari;

analizează propunerile angajaților privind prevenirea accidentelor de muncă şi a îmbolnăvirilor profesionale, precum şi pentru îmbunătăţirea condiţiilor de muncă şi propune introducerea acestora în planul de prevenire şi protecţie;

analizează cauzele producerii accidentelor de muncă, îmbolnăvirilor profesionale şi evenimentelor produse şi poate propune măsuri tehnice în completarea măsurilor dispuse în urma cercetării;

efectuează verificări proprii privind aplicarea instrucţiunilor proprii şi a celor de lucru şi face un raport scris privind constatările făcute;

dezbate raportul scris, împreună cu directorul unităţii de învățământ cel puţin o dată pe an, cu privire la situaţia securităţii şi sănătăţii în muncă, la acţiunile care au fost întreprinse şi la eficienţa acestora în anul încheiat, precum şi propunerile pentru planul de prevenire şi protecţie ce se va realiza în anul următor.


Comisia pentru controlul managerial intern are următoarele atribuții:

elaborează programul de dezvoltare a sistemului de control intern/managerial al unității de învățământ, program care cuprinde obiective, acţiuni, responsabilităţi, termene, precum şi alte măsuri necesare dezvoltării acestuia, cum ar fi elaborarea şi aplicarea procedurilor formalizate pe activităţi şi perfecţionarea profesională respectând regulile minimale de management, conţinute în standardele de control intern, aprobate prin Ordinul Ministerului Finanţelor Publice nr. 946 din 04.07.2005, cu modificările şi completările ulterioare, particularităţile organizatorice şi funcţionale ale unității de învățământ, personalul şi structura acestuia, alte reglementări şi condiţii specifice;

supune aprobării directorului programul de dezvoltare a sistemului de control intern/managerial al unității de învățământ, în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a deciziei;

urmăreşte realizarea şi asigură actualizarea programului de dezvoltare a sistemului de control intern/managerial ori de câte ori este nevoie;

monitorizează şi evaluează anual realizarea obiectivelor generale ale unității de învățământ;

urmăreşte şi îndrumă compartimentele din cadrul unității de învățământ în vederea elaborării programelor de dezvoltare, în realizarea şi actualizarea acestora şi/sau în alte activităţi legate de controlul intern/managerial;

primeşte de la compartimentele unității de învățământ informări referitoare la progresele înregistrate cu privire la dezvoltarea sistemelor/subsistemelor proprii de control managerial intern, în raport cu programele adoptate, precum şi referiri la situaţiile deosebite observate şi la acţiunile de monitorizare, coordonare şi îndrumare, întreprinse în cadrul acestora;

evaluează şi avizează procedurile elaborate în cadrul unității de învățământ;

prezintă directorului, ori de câte ori este necesar, informări referitoare la progresele înregistrate cu privire la dezvoltarea sistemului de control intern/managerial, în raport cu programul adoptat, la acţiunile de monitorizare, coordonare şi îndrumare metodologică întreprinse, precum şi la alte probleme apărute în legătură cu acest domeniu.


Comisia pentru prevenirea şi eliminarea violenţei, a faptelor de corupţie şi discriminării în mediul şcolar şi promovarea interculturalităţii are următoarele atribuții:

elaborarea unui plan de acțiune pentru prevenirea și combaterea discriminării și promovarea interculturalității, în scopul asigurării repectării principiilor școlii incluzive în unitatea de învățământ;

colaborarea cu părinții, tutorii sau susținătorii legali, mediatorii școlari, Consiliul consultativ al elevilor, asistentul social al primăriei, Direcția Județeană de Asistență Socială și Protecția Copilului, Consiliul Național pentru Combaterea Discriminării, ogranizații nonguvernamentale în domeniul drepturilor omului și alți factori interesați în scopul prevenirii și combaterii cazurilor de discriminare și a promovării interculturalității;

propunerea unor acțiuni specifice, la nivelul claselor din școală care să contribuie la cunoașterea și valorizarea celuilalt, la promovarea interculturalității;

elaborarea și implementarea unor coduri de conduită, care să reglementeze comportamentele nondiscriminatorii în școală, în acest sens, politica unității de învățământ și procedurile folosite fiind clare, coerente, aplicate consecvent, presupunând atât sancțiuni cât și o abordare constructivistă;

identificarea și analiza cazurilor de discriminare și înaintarea de propuneri de soluționare a acestora, Consiliului de Administrație, Directorului școlii sau Consiliului Profesoral, după caz;

prevenirea și medierea conflictelor apărute ca urmare a aplicării măsurilor ce vizează respectarea principiilor școlii incluzive;

sesizarea autorităților competente în cazul identificării formelor grave de discriminare;

monitorizarea și evaluarea acțiunilor întreprinse pentru prevenirea și combaterea discriminării și promovarea interculturalității;

elaborarea și monitorizarea implementării planului de desegregare, acolo unde este cazul;

elaborarea, anual, a unui raport care care să conțină referiri la acțiunile întreprinse pentru prevenirea discriminării și la rezultatele obținute în rezolvarea cazurilor de discriminare și/sau, după caz, segregare. Raportul elaborat de comisie devine parte a raportului anual asupra activității desfășurate de unitatea de învățământ.


Comisia pentru mentorat didactic şi formare în cariera didactică are următoarele atribuții:

asigură, la nivelul unităţii de învăţământ, planificarea, organizarea şi desfăşurarea activităţilor din domeniul formării în cariera didactică;

realizează diagnoza de formare continuă la nivelul unităţii de învăţământ;

asigură evaluarea stadiului de îndeplinire a condiţiei de formare pentru personalul didactic şi validează, după evaluare, îndeplinirea condiţiei de formare prin acumularea numărului de credite profesionale transferabile legal prevăzut, inclusiv prin recunoaşterea şi echivalarea în credite profesionale transferabile, a rezultatelor participării personalului didactic la programe pentru dezvoltare profesională continuă şi pentru evoluţia în cariera didactică;

asigură monitorizarea impactului formării cadrelor didactice asupra calităţii procesului de predare-învăţare-evaluare şi a progresului şcolar al elevilor;

organizează activităţi pentru dezvoltare profesională continuă - acţiuni specifice unităţii de învăţământ, lecţii demonstrative, schimburi de experienţă etc.;

implementează standardele de formare asociate profilului profesional al cadrelor didactice;

consiliază cadrele didactice în procesul de predare-învăţare-evaluare, inclusiv în sistem blended learning/online;

realizează graficul activităţilor de practică pedagogică şi monitorizează activitatea profesorilor mentori, în cazul în care unitatea de învăţământ este şcoală de aplicaţie;

asigură organizarea şi desfăşurarea activităţilor specifice de mentorat didactic pentru cadrele didactice debutante, în vederea susţinerii examenului naţional pentru definitivare în învăţământul preuniversitar;

realizează rapoarte şi planuri anuale privind dezvoltarea profesională continuă şi evoluţia în cariera didactică a personalului didactic încadrat în unitatea de învăţământ;

orice alte atribuţii decurgând din legislaţia în vigoare şi din regulamentul de organizare şi funcţionare a unităţii de învăţământ.