ȘCOALA GIMNAZIALĂ „NICU ALBU”

PIATRA NEAMȚ

Reevaluare Program Eco-Școala:


În urma reevaluǎrii indirecte a Școlii Gimnaziale „Nicu Albu” Piatra Neamț, în cadrul Programului Internaţional Eco-Schools, Comisia Națională de Evaluare a decis să acorde Certificatul de Eco-Școala pentru perioada 2022-2024.


Simbolul programului – STEAGUL VERDE – va fi păstrat în unitatea școlară în continuare.


De asemenea, unităților școlare care au trecut cu bine reevaluarea, Centrul Carpato-Danubian de Geoecologie oferă  Trofeul Eco-Schools ce marchează progresul realizat în dezvoltarea programului.

Programul Mondial Eco-Schools/Eco-Școala


Eco-Școala este un program pentru managementul mediului şi certificarea şcolilor care-l implementează, coordonat la nivel internaţional de Fundaţia de Educaţie pentru Mediul Inconjurător (FEE), ce reuneşte 81 de organizaţii din 68 de ţări, care acţionează la nivel naţional în domeniul educaţiei pentru o dezvoltare durabilă. Dintre acestea, în anul 2018, 68 de ţări au implementat Programul mondial Eco-Schools. Pe plan mondial, programul este susţinut de Uniunea Europeană (UE), Organizația Națiunilor Unite pentru Educație, Știință și Cultură (UNESCO) şi Programul Naţiunilor Unite pentru Mediu (UNEP).


Programul Eco-Şcoala a debutat pe mapamond ca program-pilot, în anul 1994, pornind de la necesitatea implicării tinerilor în găsirea de soluţii la provocările impuse de dezvoltarea durabilă la nivel local. Ȋn anul 2018 au participat 59000 de şcoli din lume, din care 17916 deţin Certificat de Eco-Şcoală şi Steagul Verde. Un număr de 19800465 de copii şi tineri, peste 1400000 de cadre didactice dezvoltă acest program în lumea întreagă.


Obiective urmărite:

‒ creşterea gradului de conştientizare a copiilor şi adolescenţilor privind problemele de mediu;

‒ dezvoltarea spiritului civic şi a capacităţii de a lua decizii;

‒ valorificarea deşeurilor;

‒ amenajarea spaţiilor verzi din şcoală;

‒ stabilirea de legături cu şcolile din România şi din lume.


Cui se adresează?

‒ elevilor;

‒ personalului didactic, didactic auxiliar şi nedidactic dintr-o școală.


Cum funcționează?

Programul Eco-Şcoala implică mai mulţi paşi:

‒ stabilirea comitetului Eco-Şcoala la nivelul instituţiei;

‒ analiza situaşiei mediului în şcoală şi localitate;

‒ stabilirea planului de acţiune;

‒ implementarea, monitorizarea şi evaluarea activităţilor propuse în plan;

‒ colaborarea cu Agenţia de Protecţie a Mediului şi comunitatea locală;

‒ evaluarea externă a activităţilor desfăşurate de către Centrul Carpato-Danubian de Geoecologie;

‒ recunoaşterea atingerii statutului de Eco-Şcoală prin acordarea Steagului Verde (Gren Flag).

Cerințele care trebuie îndepinite pentru ca o școală să devină Eco-Școală:


‒ aspectul îngrijit al şcolii - clădirea, curtea, grădina, gardul, împrejurimile;

‒ curăţenia - în clase, pe holuri, în grupurile sanitare, în afara şcolii;

‒ motivarea elevilor pentru disciplină şi ţinută decentă - număr mic de elevi neşcolarizaţi, număr mic de elevi cu abateri disciplinare, uniformă şcolară sau ţinută decentă;

‒ motivarea elevilor pentru învăţătură - elevi cu rezultate foarte bune la concursurile şcolare, participări la diferite concursuri şi proiecte de mediu, reviste şcolare;

‒ educarea elevilor pentru potejarea mediului - activităţi numeroase de protejare a mediului;

‒ educarea elevilor pentru economisirea apei, energiei şi colectarea selectivă a deşeurilor - afişe pentru economisirea apei, energiei, pubele de colectare selectivă a deşeurilor, coşuri speciale pentru hârtie, plastic şi alte deşeuri (în clase);

‒ realizarea unui buget suplimentar prin valorificarea deşeurilor - existenţa unei evidenţe clare referitoare la acest aspect;

‒ utilizarea veniturilor suplimentare pentru dotarea cu mijloace de învăţământ a unitaţii şcolare - documente care să explice folosirea banilor;

‒ educarea adulţilor prin intermediul copiilor - participarea părinţilor la activităţile şcolii şi implicarea comunităţii locale în acţiunile  de protecţie a mediului;

‒ schimbarea comportamentului elevilor pentru a deveni buni cetaţeni.


Școala Gimnazială „Nicu Albu” Piatra Neamț activează în Programul Eco-Școala începând cu ianuarie 2009, cu Proiectul „Vrem o viață curată, nouă ne pasă!”.

Scopul proiectului Eco-Școala:


Tema sub care se va desfăşura proiectul Eco-Şcoala în anul şcolar 2021-2022 este „Viaţă sănătoasă”. Scopul proiectului este educarea elevilor în spiritul protecţiei mediului, prin:

‒ acţiuni concrete de colectare separată a deşeurilor rezultate din activitatea de la nivelul școlii și valorificarea acestora, ceea ce va determina, indirect, reducerea consumului de energie;

‒ promovarea conceptului de „viaţă sănătoasă” cu implicarea elevilor în campanii de informare, conştientizare şi sensibilizare în rândul comunităţii şcolare şi a comunităţii locale;

‒ cultivarea frumosului în scop estetic şi ecologic, menţinând curăţenia, amenajând spaţii verzi şi îngrijind animale din acvarii şi plantele din şcoală sau din afara ei;

‒ implicarea în acţiuni, proprii sau în colaborare cu alte instituţii, de sensibilizare a populaţiei şi autorităţilor locale privind necesitatea stringentă de a proteja mediul, respectându-l şi apărându-l de cei neştiutori, inconştienţi sau răuvoitori.

Beneficiile școlii:


‒ conştientizarea simbiozei om-natură, a interdependenţei dintre faptele/acţiunile umane şi „răspunsurile” date de natură;

‒ dezvoltarea sentimentelor de dragoste faţă de mediu şi a unei atitudini pozitive faţă de problemele acestuia;

‒ formarea şi încurajarea deprinderilor de lucru în echipă în temeiul empatizării, al comunicării interumane;

‒ facilitarea procesului de receptare a frumosului natural, estetic, cale de formare a unui mod de „viaţă sănătos”;

‒ consolidarea deprinderilor privind cultivarea frumosului în scop estetic şi ecologic, menţinând curăţenia, amenajând spaţii verzi şi îngrijind animalele din acvarii şi plantele din şcoală sau din afara ei;

‒ contribuţia la dezvoltarea personalităţii elevului - entitate complexă aflată sub imperiul influenţelor eterogene ale mediului social - prin cultivarea sentimentului estetic;

‒ motivarea intrinsecă a muncii - finalitate a oricărei acţiuni sau fapte de integrare, îngrijire a mediului înconjurător;

‒ formarea convingerilor, sentimentelor intelectuale, morale, de respect faţă de celălalt - prin empatie, lucru în echipă - explorarea potenţelor active în zona altruismului ca însuşire funciară a omului social, cu o personalitate fondată pe principii morale, etice, etc.

‒ realizarea unei reviste semestriale în care să se regăsească exemple de bune practici privind promovarea conceptului de „viaţă sănătoasă”.


Aceste acţiuni vor avea ca finalitate educaţia pe termen lung, astfel încât adolescenţii de acum să devină nişte adulţi conştienţi de importanţa mediului, de problemele care îl afectează şi să găsească soluţii viabile la aceste probleme.

Centrul Carpato-Danubian de Geoecologie


Centrul Carpato-Danubian de Geoecologie este o organizaţie neguvernamentalǎ înfiinţată în anul 1992. Este condusă de un Colegiu Director şi are patru departamente: Proiecte şi Programe, Resurse Umane, Relaţii cu Publicul, Programul financiar. Toţi membrii sunt voluntari. Sursele de finanţare sunt diferite: contribuţia membrilor (cotizaţie), sponsori, promovarea proiectelor. 


Misiune:

Centrul Carpato-Danubian de Geoecologie oferă programe educaţionale care promovează relaţii durabile între copii, adulţi şi mediul înconjurător, prin convingerea că educaţia eficientă trebuie să se extindă dincolo de sala de clasă, că principiile de ecologie, justiţie şi egalitate trebuie să fie evidente la toate nivelurile societǎţii și că educaţia poate fi realizată numai prin invitarea elevilor din toate mediile şcolare pentru a crea relaţii profunde şi de lungă durată între ei, cu profesorii lor, cu mediul înconjurător şi cu întreaga comunitate din care provin.


Viziune:

Într-o lume în care resursele naturale se diminuează, Centrul Carpato-Danubian de Geoecologie crede că avem nevoie generaţii capabile să rezolve problemele de mediu, că educaţia de succes pentru viitor va fi una ecologică, de cooperare şi civică, iar calitatea mediului reprezintǎ un parteneriat între şcoală şi comunitatea locală, pentru atingerea obiectivelor comune de mediu şi dezvoltarea conştiinţei sociale şi ecologice a cetăţenilor, în scopul creării unei societăţi mai durabile.


Valori:

- respectul: respectarea şi preţuirea oamenilor, a diversității opiniilor şi a mediului;

- munca în echipă: Centrul Carpato-Danubian de Geoecologie este echipă de voluntari care doreşte să atragă copii, tineri şi adulţi pentru schimbarea în bine a mediului înconjurător;

- dinamismul: Centrul Carpato-Danubian de Geoecologie are energia şi determinarea de a face faţă provocărilor, pentru că urmărește schimbarea, dezvoltarea;

- implicarea: Centrul Carpato-Danubian de Geoecologie dezvoltă parteneriate cu instituţiile interesate, considerând că dialogul şi cooperarea sunt cele mai bune metode de rezolvare a dificultăţilor.


Obiective majore:

- iniţierea activităţilor educative cu privire la mediu;

- supravegherea şi protejarea mediului;

- activităţi în domeniul cercetării.


Obiective generale:

- informarea societăţii civile cu privire la problemele mediului;

- popularizarea zonelor declarate protejate şi marcarea unor noi regiuni care au nevoie de protecţie;

- monitorizarea zonelor poluate şi identificarea surselor de poluare;

- atragerea tinerilor în procesul de cercetare ştiinţifică cu privire la mediu;

- organizarea de seminarii anuale.