Catalogul Electronic
Ministerul Educației și Cercetării a lansat în consultare publică Ordinul privind înființarea și funcționarea Catalogului Electronic:
‒ este sistemul informatic integrat care gestionează situația școlară a preșcolarilor și elevilor prin înregistrarea absențelor, notelor, mediilor, cu generare de rapoarte și statistici relevante la nivel de clasă, unitate de învățământ, județ și sistem național de învățământ preuniversitar, precum și alte date legate de parcursul educațional și procesele administrative aferente acestuia.
‒ asigură comunicarea dintre personalul unității de învățământ și părinții/reprezentanții legali ai beneficiarilor primari, cu respectarea Regulamentului nr. 679 din 27.04.2016 al Parlamentului European și al Consiliului privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE.
‒ este parte a Sistemului Integrat de Management al Școlarității (SIMS), prevăzut la articolul nr. 133 aliniatul (2) din Legea Învățământului Preuniversitar nr. 198 din 04.07.2023 cu modificările și completările ulterioare.
‒ se dezvoltă și se utilizează în conformitate cu standardele tehnice și de securitate stabilite prin Ordinul Ministerului Educației nr. 3896 din 28.03.2023 privind Standardele tehnice minime necesare pentru utilizarea catalogului electronic în şcolile-pilot și în conformitate cu legislația în vigoare.
Unitățile de învățământ preuniversitar precum și instituțiile aflate în coordonarea sau subordonarea Ministerului Educației și Cercetării cooperează în procesul de implementare a catalogului electronic și se conformează tuturor cerințelor stabilite de Ministerul Educației și Cercetării. Orice modificări sau actualizări ale Catalogului Electronic sunt aprobate de către Ministerul Educației și Cercetării prin ordin de ministru.
Organizarea și funcționarea Catalogului Electronic
Gestionarea/Utilizarea Catalogului electronic se face prin intermediul dispozitivelor utilizate în procesul didactic, care includ, dar fără a se limita la: calculator de birou, laptop, tabletă, telefon inteligent, care permite accesul securizat și eficient al personalului didactic, elevilor și părinților, respectiv al utilizatorilor autorizați de Ministerul Educației și Cercetării să acceseze date, în condițiile legii.
La nivelul fiecărei unități de învățământ este numit, de către conducătorul unității, un responsabil de sistem. Acesta are responsabilitatea de a adăuga și actualiza informații legate de unitatea de învățământ, precum și de gestionare a accesului utilizatorilor din respectiva unitate de învățământ.
La nivel județean este numit, de către conducătorul instituției, un responsabil de sistem cu rol de utilizator, care adaugă, prelucrează date și generează rapoarte statistice la nivel județean.
Toate informațiile din catalogul electronic sunt structurate într-un mod care să permită ușurința în utilizare și accesibilitate. Acest lucru include, dar nu se limitează la informații despre elevi, note, absențe, orar și planuri de învățământ și orice alte categorii de date, conform legislației aplicabile în domeniu, relevante pentru structurarea utilă, riguroasă și consistentă, menită să permită prelucrarea ulterioară cu respectarea Regulamentului nr. 679 din 27.04.2016 al Parlamentului European și al Consiliului privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE.
Catalogul Electronic va fi accesibil on-line prin intermediul unei platforme securizate care permite accesul utilizatorilor autorizați prin intermediul Internetului.
Toate datele și informațiile stocate în Catalogul Electronic sunt protejate în conformitate cu legile și reglementările privind protecția datelor în vigoare. Accesul neautorizat sau utilizarea necorespunzătoare a catalogului electronic va fi sancționată conform legislației în vigoare.
Unitatea Executivă pentru Suport, Mentenanță și Asistență Tehnică pentru Digitalizare oferă asistență tehnică și formare personalului didactic și responsabililor de sistem numiți conform prevederilor aliniatului nr. (2) și (3) în utilizarea platformei prevăzute la aliniatul nr. (5) și administrarea datelor conținute de aceasta, asigurând o utilizare eficientă a Catalogului Electronic.
Agenţia de Administrare a Reţelei Naţionale de Informatică pentru Educaţie şi Cercetare oferă asistență tehnică la nivel de infrastructură de comunicații, asigurând accesul la Internet pentru fiecare unitate de învățământ preuniversitar, în colaborare cu autoritățile publice locale în a căror administrare se află unitatea de învățământ.
Când va fi implementat Catalogul Electronic
Poiectul de Ordin propune dezvoltarea Catalogului Electronic în termen de maximum 24 de luni de la intrarea în vigoare a acestuia. Operaționalizarea la nivelul întregului sistem de învățământ se face în termen de maximum 3 luni de la încheierea dezvoltării Catalogului Electronic la nivel național.
Astfel, potrivit Legii Educației, Catalogul Electronic la nivel național implementat de Ministerul Educației și Cercetării ar trebui să fie funcțional începând cu anul școlar 2025-2026. Unitățile de învățământ care, la data înființării Catalogului Electronic gestionat la nivel național, utilizează servicii de catalog electronic din alte surse, sunt obligate să asigure transmiterea datelor generate de acestea către Sistemul Integrat de Management al Școlarității (SIMS).
Sistemul Informatic de Management al Școlarității
Sistemul Integrat de Management al Școlarității, finanțat de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Educației și Cercetării, este un ansamblu de resurse informatice, de comunicații și de securitate cibernetică, bazat pe tehnologia „cloud computing“, interconectat la nivel de servicii cu „clouduri“ publice și/sau private. Înființarea, organizarea și funcționarea Sistemul Integrat de Management al Școlarității se stabilește prin hotărâre a Guvernului României, inițiată de Ministerul Educației și Cercetării.
Sistemul Informatic de Management al Școlarității are în vedere dezvoltarea, implementarea și instrumentalizarea unei platforme naționale, centralizate, pentru colectarea și gestionarea informațiilor referitoare la rezultatele școlare și activitatea școlară zilnică din sistemul preuniversitar, precum și la evaluările naționale, în vederea oferirii unor elemente de decizie suport pentru gestionarea eficientă și de calitate a sistemului educațional, în conformitate cu viziunea Ministerului Educației și Cercetării, așa cum estea aceasta definită prin Legea Educației Naționale nr. 1 din 05.01.2011, cu modificările și completările ulterioare.
De asemenea, Sistemul Informatic de Management al Școlarității va avea funcții de colectare în timp real a datelor din cadrul unităților de învățământ preuniversitar concomitent cu transmiterea lor automată, agregarea la nivelul unității și raportarea către inspectoratele școlare județene și nivelurile centrale strategice.
Din punct de vedere al arhitecturii generale a sistemului se va realiza un sistem centralizat, cu interfață utilizator implementată dual: atât ca interfață web, conectat (on-line), cât și ca aplicație nativă pe dispozitivul mobil, în regim deconectat (off-line) cu sincronizare.
Astfel, pornind de la nucleul specific de Catalog Electronic, platforma va realiza înregistrarea și gestionarea activității curente în școală, la nivel local și național: note, frecvență, situație școlară, agregarea și analiza acestor date în scopul prezentării de indicatori și informații statistice care să sprijine factorii de decizie din educație în monitorizarea situației școlare la nivel local și național, precum și prezentarea detaliată a activității școlare a elevilor către părinți.
Toate informațiile actualizate vor fi accesibile factorilor decizionali din cadrul inspectoratelor școlare județene și Ministerului Educației și Cercetării.