ȘCOALA GIMNAZIALĂ „NICU ALBU”
PIATRA NEAMȚ
Pandemia COVID-19, cunoscută și sub numele de pandemia de coronavirus, este o pandemie globală a bolii coronavirus 2019 (COVID-19) cauzată de coronavirusul 2 al sindromului respirator acut sever (SARS-CoV-2). Noul virus a fost identificat pentru prima dată în urma unui focar din Wuhan, China, în decembrie 2019. Încercările de a-l limita acolo au eșuat, permițând virusului să se răspândească în alte zone din China și, ulterior, în întreaga lume. Organizația Mondială a Sănătății a declarat focarul o urgență de sănătate publică de interes internațional la data de 30.01.2020 și o pandemie la data de 11.03.2020. Până la data de 04.03.2023, pandemia a provocat peste 680 milioane de cazuri și 6,8 milioane de decese confirmate, fiind una dintre cele mai mortale din istorie.
Simptomele COVID-19 variază de la nedetectabile la mortale, dar cel mai frecvent includ febră, tuse uscată și oboseală. Boala severă este mai probabilă la pacienții în vârstă și la cei cu anumite afecțiuni medicale subiacente. COVID-19 se transmite atunci când oamenii respiră aerul contaminat de picături și particule mici în suspensie care conțin virusul. Riscul de inhalare a acestora este cel mai mare atunci când oamenii se află în imediata apropiere, dar acestea pot fi inhalate pe distanțe mai mari, în special în interior. Transmiterea poate avea loc, de asemenea, dacă fluidele contaminate ajung la ochi, nas sau gură și, rareori, prin intermediul suprafețelor contaminate. Persoanele infectate sunt de obicei contagioase timp de 10 zile și pot răspândi virusul chiar dacă nu prezintă simptome. Mutațiile au produs numeroase tulpini (variante) cu grade diferite de infectivitate și virulență.
Vaccinurile COVID-19 au fost aprobate și distribuite pe scară largă în diferite țări începând cu luna decembrie 2020. Alte măsuri preventive recomandate includ distanțarea socială, purtarea de măști, îmbunătățirea ventilației și a filtrării aerului și punerea în carantină a celor care au fost expuși sau sunt simptomatici. Tratamentele includ anticorpi monoclonali, medicamente antivirale noi și controlul simptomelor. Intervențiile guvernamentale includ restricții de călătorie, închideri, restricții și închideri de întreprinderi, controale ale pericolelor la locul de muncă, carantină, sisteme de testare și urmărirea contactelor celor infectați.
Pandemia a declanșat perturbări sociale și economice grave în întreaga lume, inclusiv cea mai mare recesiune globală de la Marea Depresiune. Sechestrările generalizate, inclusiv cele de alimente, au fost cauzate de întreruperea lanțului de aprovizionare. În urma blocajelor cvasi-globale rezultate, s-a înregistrat o scădere fără precedent a poluării. Instituțiile de învățământ și zonele publice au fost închise parțial sau total în multe jurisdicții, iar multe evenimente au fost anulate sau amânate. Dezinformarea a circulat prin intermediul rețelelor de socializare și al mass-mediei, iar tensiunile politice s-au intensificat. Pandemia a ridicat probleme de discriminare rasială și geografică, de echitate în materie de sănătate și de echilibru între imperativele de sănătate publică și drepturile individuale.
Broșura vaccinării anti-COVID:
Importanța vaccinării anticovid-19 - Informații utile pentru părinți și cadre didactice (31.05.2021)
Situație vaccinare:
Informare privind situația vaccinării împotriva virusului COVID-19 în Școala Gimnazială „Nicu Albu” Piatra Neamț la data de 05.11.2021: Total persoane angajate: 73; Total persoane vaccinate: 44; Procentaj total persoane vaccinate din totalul persoanelor angajate: 60.27%.
Ziua Mondială a Sănătății
Într-un context vulnerabil din punct de vedere epidemiologic, se impune, mai mult decât oricând, promovarea măsurilor care susțin siguranța sanitară în școli, grădinițe și universități prin informare corectă, conștientizare si asumarea responsabilității individuale.
Ministerul Educației, în parteneriat cu Consiliul Național al Rectorilor, Federația Națională Sindicală Alma Mater, Federația Sindicatelor Libere din Învățământ, Federația Sindicatelor din Educație „Spiru Haret”, Consiliul Național al Elevilor, Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România, Uniunea Studenților din România, Uniunea Națională a Studenților din România, Federația Națională a Asociațiilor de Părinți si Organizatia „Salvati Copiii”, lansează Campania Națională „Vaccinare și testare pentru învățare!”
În perioada 08.04.2021 ‒ 29.04.2021, în fiecare județ din România, Ministerul Educației organizează conferințe tematice/webinarii la care vor participa reprezentații tuturor unităților și instituțiilor de învățământ. Formatul conferințelor va fi de tip mixt, prin participare fizică și online, cu respectarea normelor legale privitoare la limitarea efectelor pandemiei de COVID-19. Secretarii de stat din Ministerul Educatiei vor fi sustinuți în prezentarea campaniei, în fiecare județ, de specialiști în domeniul medical/epidemiologic.
Principiul de bază al acestei campanii de promovare este acela conform căruia educația te învață să te protejezi de opinii neconsolidate, de prejudecăți, de știri false și de manipulare.
Acordul de parteneriat semnat constituie o premisă a asumării unui set de acțiuni convergente, care să susțină reîntoacerea copiilor/elevilor la școală, cu prezență fizică, de îndată ce evoluția epidemiologică va permite acest lucru, precum și extinderea și eficientizarea programului de educație remedială destinat recuperării pierderilor educaționale generate de predarea online impusă de pandemia de COVID-19.
În același timp, părțile vor susține desfășurarea campaniei „Vaccinare și testare pentru învățare”, având ca scop principal informarea elevilor, cadrelor didactice si a părinților, cu privire la importanța și necesitatea diminuării efectelor pandemiei de COVID-19 prin vaccinarea voluntară a personalului din învățământ și testarea elevilor (conform Ordinului comun al Ministerului Educației nr. 3235 din 04.02.2021 și Ministerului Sănătății nr. 93 din 04.02.2021, cu modificările și completările ulterioare) și a angajaților din sistemul de învățământ, în cazul prezentării unor simptome specifice și a situațiilor în care au fost contacți ai unor cazuri confirmate de infectare.
În cadrul campaniei vor fi analizate toate aspectele de interes pentru desfășurarea activităților în sistemul de învățământ, precum pregătirea pentru susținerea examenelor naționale și a activităților de recuperare a pierderilor generate de predarea online, impusă de situația epidemiologică, organizarea simulărilor la nivel județean, plata burselor pentru elevi în cuantumul minim stabilit conform Hotărârii Guvernului României nr. 1.064 din 04.12.2020, transportul elevilor, planurile-cadru pentru liceu, formarea continuă a cadrelor didactice, dezvoltarea competențelor digitale și a digitalizării educației, analiza necesității de extindere a perioadei de desfășurare a cursurilor în învățământul preuniversitar.
Totodată, vor fi analizate problemele specifice, de interes pentru elevi, studenți și cadre didactice, semnalate la nivelul unităților/instituțiilor de învățământ și a inspectoratelor școlare județene.
Informații relevante:
Campania Națională „Vaccinare și testare pentru învățare!”
Importanța vaccinării anticovid-19 - Informații utile pentru părinți și cadre didactice (08.04.2021)
Adaptarea structurii anului școlar 2020-2021 la situația epidemiologică actuală
„Astăzi, 25 martie 2021, la sediul Ministerului Educației, a avut loc ședința Comisiei de Dialog Social. Au participat, alături de reprezentanții Ministerului Educației, reprezentanții federațiilor sindicale reprezentative din învățământ și ai asociațiilor patronale, iar în calitate de invitați, reprezentanți ai elevilor, studenților și părinților.
Consultările cu partenerii de dialog social au vizat calendarul și modul de organizare a examenelor naționale, precum și propunerile de modificare/adaptare a structurii anului școlar 2020-2021 la realitățile impuse de situația epidemiologică.
În urma consultărilor deschise și constructive, luând în considerare toate propunerile formulate în contextul creșterii ratei de infectare cu virusul Sars-CoV-2, prin implicarea tuturor factorilor care pot să contribuie la implementarea măsurilor necesare pentru bunul mers al procesului de învățământ și asigurarea dreptului la educație, au rezultat următoarele concluzii:
1. Examenele naționale se vor desfășura la datele stabilite, conform calendarelor deja aprobate și cunoscute: 22 - 25 iunie (Evaluarea Națională a elevilor de clasa a VIII-a) și 28 iunie - 1 iulie (probele scrise ale examenului de bacalaureat. Probele de competențe din cadrul examenului de bacalaureat vor fi echivalate conform unei proceduri elaborate de către Ministerul Educației.
2. Cu excepția claselor terminale, pentru care structura anului școlar nu va suferi niciun fel de modificare, vacanța de primăvară va începe în data de 2 aprilie și se va încheia în data de 4 mai.
3. Pentru clasele terminale structura anului școlar NU va suferi niciun fel de modificare, vacanța/vacanțele de primăvară rămânând la datele planificate și cunoscute (2 aprilie - 11 aprilie pentru Sărbătorile Pascale Catolice și 30 aprilie - 9 mai pentru Sărbătorile Pascale Ortodoxe). În intervalul 12 aprilie - 29 aprilie, clasele terminale vor participa online la toate activitățile didactice.
4. Semestrul al II-lea va fi redus cu o săptămână pentru toate clasele, cu excepția claselor terminale. Grupele din învățământul preșcolar, clasa pregătitoare, clasele I - a VII-a și clasele a IX-a, a X-a și a XI-a vor finaliza semestrul în data de 25 iunie, în loc de 18 iunie!
5. Având în vedere reducerea semestrului al II-lea cu o săptămână, prin sprijinul cadrelor didactice, într-un an școlar total atipic, în care tezele semestriale nu se vor mai susține și în care numărul notelor necesare încheierii situației școlare a fost redus, Ministerul Educației apreciază efortul acestora de a comprima perioada de final de semestru necesară încheierii situațiilor școlare. În cazul în care săptămâna „Școala altfel” nu s-a desfășurat deja, unitățile școlare pot decide, prin hotărâri ale consiliilor de administrație, renunțarea la activitățile specifice programului „Școala altfel” și înlocuirea acestora cu activități didactice.
6. Pentru filiera tehnologică și învățământul profesional și tehnic, finalul semestrului al II-lea va rămâne la datele stabilite și cunoscute.
7. Calendarele activităților aferente definitivării și titularizării rămân neschimbate.
8. Evaluările pentru clasele a II-a, a IV-a și a VI-a, precum și pretestările PISA rămân programate, în continuare, cu prezență fizică în toate școlile care funcționează în localități necarantinate. Evaluarea națională a elevilor din clasa a II-a se reprogramează din perioada 20 - 23 aprilie în intervalul 25 - 28 mai.
9. Pentru a reduce inechitatea determinată de condițiile speciale, în școlile aflate în localități carantinate, simulările pentru clasele terminale și evaluările pentru clasele a II-a, a IV-a și a VI-a vor putea fi organizate după ieșirea din carantină.
10. Programul național de acțiuni remediale se va derula pe întreaga durată de organizare a acțiunilor didactice, în toate școlile aflate în localități în care rata de infectare este mai mică de 6/1000 locuitori.
Subliniez importanța consultărilor cu partenerii de dialog social în contextul epidemiologic actual și apreciez implicarea responsabilă în fundamentarea deciziilor luate de autorități în interesul primordial al elevilor.
Îndemn, în permanență, la prudență și la respectarea tuturor regulilor, mai ales acum, având în vedere agravarea situației epidemiologice!”
Sorin Mihai Cîmpeanu, Ministrul Educației
Informații relevante:
Un an școlar altfel... Ghid pentru unitățile de învățământ preșcolar 2020-2021
Ghid pentru învățământul primar, Anul școlar 2020-2021
Vaccinul împotriva COVID-19 va fi disponibil și pentru români în doar câteva luni, iar autoritățile au pus la punct o strategie prin care speră să se ajungă la limitarea pandemiei. Strategia Națională de Vaccinare cuprinde date despre responsabilii cu imunizarea populației și cine sunt cei care vor primi vaccinul cu prioritate. Vaccinarea va fi gratuită și voluntară și se va face în etape, ținând cont cu strictețe de grupurile prioritare. România va lucra cu Organizația Mondială a Sănătății și Fondul Naţiunilor Unite pentru Copii pentru informarea și comunicarea informațiilor din cadrul campaniei naționale de vaccinare împotriva COVID-19.
Etapele vaccinării
Campania de vaccinare împotriva COVID-19 va începe cel mai probabil în luna ianuarie, primii beneficiari fiind cei circa 550.000 de angajați din sistemul medical public și de stat.
Potrivit strategiei, vor fi trei etape de vaccinare: în prima etapă vor fi vaccinați lucrătorii din domeniul sănătății și social, în etapa a II-a intră populația de risc, cum ar fi adultii cu vârsta de peste 65 de ani, persoanele cu boli cronice, personalul din domeniul ordinii publice și siguranței naționale, personalul din sectorul economic vital, iar in etapa a III-a va fi vaccinată populația generală - adultă și pediatrică - în funcție de evoluția epidemiologică.
Descoperirea vaccinului, un moment istoric
„Trăim un moment istoric. Această perioadă pandemică este presărată, din păcate, cu pierderi de vieți omenești. Singura soluție pe care o vedem este soluția vaccinului. Dimensiunea acestei pandemii nu este numai dimensiunea medicală, ci și socială. În momentul în care a apărut ideea vaccinului, faptul că suntem parte a unui mecanism european și faptul că în final vom acces la acest vaccin, pentru noi a însemnat speranță. Se pare că ne vom putea relua viața de dinainte. Îmi doresc enorm să nu mai văd oameni murind, este cel mai important lucru. Eradicarea acestui virus va însemna câțiva ani de muncă. Vorbim de câteva etape: oprirea transmiterii virusului, oprirea cazurilor grave și apoi eradicarea. Ea va fi atinsă atunci când 95% din populație va fi vaccinată. Nu înseamnă doar un an. Nu facem vaccinul și gata s-a rezolvat. Vom face acest vaccin, vom avea din ce în ce mai puține forme, și în câțiva ani o să punem jos această boală. Așa a fost eradicată variola, așa se controlează atâtea si atâtea boli infecțioase, doar cu efortul națiunilor, doar cu efortul unit al fiecăruia. Va însemna un efort logistic enorm și cooptarea a sute, mii de oameni care să participe la această campanie. Dar lucrurile sunt sub control și vestea bună este că se lucrează și există strategia de vaccinare împotriva COVID 19 în România. Există echipe de comunicare, medicale, care se ocupă de logistică, fiecare știm foarte bine ce este de făcut. Pentru noi,contează accesul echitabil la vaccin. Va fi asigurat în condiții de siguranță, de eficiență și nu în ultimul rând de supraveghere a celor care trec prin acest proces. Știm exact unde vor fi centrele de vaccinare și ce se va face la nivelul de medicină de familie.”
medic Herdea Valeria,
membru al Comitetului Național de Coordonare a Activităților privind Vaccinarea împotriva SARS-CoV-2,
vicepreședinte al Colegiului Medicilor din România la Serviciul de noapte.
Accesul echitabil la vaccin
Campania de vaccinare presupune un efort de organizare fără precedent în România. Vor exista între 850 și 900 de centre de vaccinare în toată țara, plus caravane mobile, iar ținta este ca în 6 luni să avem 13 milioane de români vaccinați. Procentul ar asigura imunizarea colectivă. Este un efort considerabil de organizare, de distribuire, de asigurare a condițiilor de depozitare, în care sunt implicați factori de la toate nivelurile societății. Accesul la vaccin va fi unul echitabil și se va face în condiții de siguranță.
Campania de informare: încredere și transparență
În România, campania de vaccinare va fi dublată de o campanie de informare, una fără precedent, la care au fost recrutați și experți în comunicare și combaterea fake-news. Coordonatele acestei campanii se bazează pe încredere și transparență și trebuie dublate de un mesaj care să fie pe înțelesul oamenilor, să ajungă la cetățenii obișnuiți.
“Am discutat mult, am fost în dialog intens cu foarte mulți doctori din România. Ceea ce am încercat eu în această perioadă a fost să conving oamenii care se ocupă de acest demers să permită medicilor, specialiștilor, experților, cercetătorilor să se pronunțe. Al doilea lucru pe care am încercat să-l fac este să încercăm să traducem mesajul specializat de la nivelul experților, către populație, astfel încât acesta să ajungă la o manieră cât mai inteligibilă la nivelul oamenilor obișnuiți, fără a coborî însă nivelul. Starea opiniei publice cu care se intră în această campanie este una destul de complexă. Este vorba despre o stare de oboseală, de uzură a opiniei publice. Este vorba și de o neîncredere în ideea de autoritate, inclusiv autoritatea medicală. Pandemia a fost însoțită de infodemie – un bombardament pseudo-informațional, care s-a cuplat cu această stare de spirit, de insecuritate. Și un alt lucru specific pe vaccinare, tema antivaccinistă s-a instalat destul de rapid în demersurile de dezinformare. Dintre toate temele eronate, înșelătoare, tema antivaccinistă a fost una dintre cele mai proeminente. Nu se intră cu un bagaj foarte ușor în această campanie. Opinia mea de expert este că trebuie să facem o distincție foarte clară între preocupările legitime ale publicului, întrebările legitime, anxietățile, sursele de nesiguranță și lucrurile care sunt rău-voitoare, informațiile care sunt puse pentru a crea panică. Eu nu aș dori să se amestece pentru că s-ar contamina într-un mod nepermis lucrurile importante. Răspunsurile ar trebui să vină de la experți, de la medici, de la specialiști, de la cercetători. Noi ar trebui să ascultăm foarte mult medicii de specialitate în ceea ce privește vaccinarea.“
profesor universitar doctor Bârgoanu Alina,
decan al Facultății de Comunicare și Relații Publice,
expert în combaterea dezinformării
Bagajul cu care se intră într-o asemenea campanie de comunicare este unul care cântărește destul de greu, având în vedere starea de uzură a opiniei publice, neîncrederea în autorități, dar și explozia de informații care vin în tot ecosistemul de informare, multe dintre ele bazate pe dezinformare. Important este să fie făcută o distincție clară între întrebările legate de vaccinare și temele rău-voitoare și să ne informăm din surse oficiale.
Informații oficiale privind campania de vaccinare se găsesc pe platforma ațională de informare publică vaccinare-covid.gov.ro.
Prelungire Scenariu Roșu
Începând de luni, 09.11.2020, Scenariul Roșu se prelungește și este extins pentru toate instituțiile de învățământ preșcolar/primar/gimnazial/liceal/postliceal care își desfășoară activitatea didactică pe raza județului Neamț.
Cursurile se vor desfășura online/la distanță (Codul bunelor maniere în școala on-line).
Vă informăm că emisiunea educativă Teleșcoala/Teleșcoala pentru profesori difuzată de Televiziunea Romănă este disponibilă și pe platforma Youtube, la adresa www.youtube.com/playlist?list=PLxO8-C91Lp92xRiauh3jJUZxl2e32QTsU.
Scenariu Roșu
Din cauza creșterii indicelui de incidență cumulat al infectării cu COVID-19 la peste 3/1000 de locuitori în Municipiul Piatra-Neamț, Comitetul Județean pentru Situații de Urgență Neamț a impus o serie de restricții suplimentare pentru prevenirea și combaterea pandemiei.
Este interzisă organizarea de spectacole, concerte sau proiecții cinematografice, funcționarea restaurantelor, cafenelelor și barurilor în interior, funcționarea sălilor de jocuri de noroc.
Este permisă activitatea restaurantelor și cafenelelor din interiorul hotelurilor, pensiunilor sau altor unități de cazare doar pentru persoanele cazate în cadrul unităților respective și este permisă funcționarea teraselor.
Se menține obligativitatea purtării măştii de protecţie, astfel încât să acopere nasul și gura, pentru toate persoanele care au împlinit 5 ani, prezente în spațiile publice deschise cum sunt piețele, târgurile, zonele de așteptare (stații de autobuz, peroane şi altele asemenea), zonele în care se desfășoară serbări publice sau pelerinaje, exteriorul obiectivelor turistice, zonele pietonale comerciale și în proximitatea instituțiilor de învățământ până la o distanță de 50 m de intrarea în perimetrul școlii.
Măsurile intră în vigoare începând cu data de 25.10.2020, ora 23:00, pentru o perioadă de 14 zile, cu posibilitate de prelungire.
În perioada menționată școlile din raza Municipiului Piatra-Neamț își vor schimba modul de funcționare din Scenariul Galben în Scenariul Roșu și cursurile se vor desfășura on-line.
Sfaturi pentru deschiderea școlii
Pandemia a provocat cea mai distructivă perturbare a educației din istorie. Este așadar vital ca școala să continue cu prezență fizică și fără întreruperi. Pentru a menține școlile deschise și în siguranță, Organizația Mondială a Sănătății, Fondul Naţiunilor Unite pentru Copii și Organizația Națiunilor Unite pentru Educație, Știință și Cultură au adoptat un set de opt recomandări, formulate de experții din cadrul Grupului Consultativ Tehnic pentru Regiunea Europeană a Organizației Mondiale a Sănătății, cu privire la școlarizarea pe durata pandemiei de COVID-19:
‒ școlile trebuie să fie printre ultimele instituții care se închid și printre primele care se redeschid;
‒ implementarea unei strategii de testare;
‒ asigurarea unor măsuri eficace de reducere a riscurilor;
‒ protejarea bunăstării mintale și sociale a copiilor;
‒ protejarea copiilor celor mai vulnerabili și mai marginalizați;
‒ îmbunătățirea mediului școlar;
‒ implicarea copiilor și a adolescenților în luarea deciziilor;
‒ implementarea unei strategii de vaccinare care să permită copiilor să continue școala.
Măsuri de prevenire și combatere a îmbolnăvirilor cu SARS-CoV-2 în unitățile/instituțiile de învățământ, în instituțiile publice și în structurile aflate în subordonarea sau coordonarea Ministerului Educației și Cercetării
Ministerul Educației și Cercetării și Ministerul Sănătății au emis un ordin comun care stabilește măsuri pentru unitățile/instituțiile de învățământ, instituțiile publice, pentru toate structurile aflate în subordonarea Ministerului Educației și Cercetării.
Măsuri pentru organizarea activității în actualul context epidemiologic:
‒ accesul în instituție trebuie organizat astfel încât să existe o suprafață minimă de 4 metri pătrați pentru fiecare persoană și o distanță minimă de 2 metri între oricare două persoane apropiate;
‒ accesul este interzis pentru persoanele care au o temperatură corporală ce depășește 37,3 grade Celsius - temperatura va fi măsurată la intrarea în incinta instituției;
‒ suprafețele expuse vor fi dezinfectate și, de asemenea, vor fi evitate aglomerările de persoane.
Măsuri de prevenire și protecție în perioada desfășurării activităților de pregătire pentru elevii din clasele terminale:
‒ activitatea de pregătire se va organiza pe grupe formate din cel mult 10 elevi;
‒ pauzele vor fi de 10 minute la fiecare oră, timp în care încăperile vor fi aerisite, iar programul organizat astfel încât, simultan, să nu se întâlnească mai mult de două grupe de elevi;
‒ înainte de începerea activității, spațiile vor fi dezinfectate cu substanțe biocide, pe bază de clor sau alcool, activitate urmată de aerisirea încăperii pentru o perioadă de cel puțin 30 de minute;
‒ accesul în interiorul unității de învățământ preuniversitar se va realiza doar după dezinfecția mâinilor, verificarea temperaturii - temperatură care nu trebuie să depășească 37,3 grade Celsius - și sub rezerva absenței simptomelor virozelor respiratorii;
‒ elevii și profesorii vor purta mască medicală simplă sau mască nemedicală, iar elevii vor fi așezați în bănci astfel încât să aibă cel puțin un loc liber în stânga și în dreapta și un rând liber în față și în spate;
‒ măștile purtate vor fi colectate în locuri special amenajate.
Mai mult, unitatea de învățământ va asigura următoarele măsuri pentru elevii și personalul din cadrul acesteia:
I. Măsuri la intrarea în instituție a elevilor și a cadrelor didactice
Asigurarea triajului epidemiologic pentru candidați și examinatori (va cuprinde și măsurarea temperaturii și declararea de antecedente personale privind simptomatologia respiratorie):
‒ prestabilirea circuitului către/și din sala de examen;
‒ candidații și supraveghetorii vor fi protejați prin masca facială;
‒ intrarea în sala de examen se va face în mod organizat, pe rând, păstrând distanța de 2 metri, iar în fața ușii vor exista marcaje cu bandă colorată;
‒ pupitrele vor fi individualizate/prestabilite și, de asemenea, se va asigura reprezentarea grafică a situării acestora la intrarea în sală;
‒ personalul ce asigură supravegherea va dirija candidatul către locul destinat.
II. Asigurarea condițiilor igienice în sala de curs/examen:
‒ asigurarea curățeniei și dezinfectării pardoselilor, a locurilor de activitate (pupitre, scaune), a clanțelor, a mânerelor de la ferestre, a pervazurilor - prin ștergere cu apă și detergent, apoi cu substanțe biocide pe bază de clor sau alcool, înainte și după fiecare serie de candidați;
‒ aerisirea sălii, înainte de examen, pentru o perioadă de cel puțin 30 de minute;
‒ la intrarea în sală, se vor amplasa dispozitive medicale cu substanță dezinfectantă pentru mâini;
‒ stabilirea locurilor se va face păstrând o distanță între candidați, pe rânduri și între rânduri, de 2 metri;
‒ pe toată durata cursurilor/examinării se vor respecta regulile generale ale unei conduite sănătoase (distanțarea socială, evitarea atingerii nasului cu mâna, a ochilor și a gurii, strănutul în pliul cotului/batista de unică folosință, evitarea contactelor directe cu cei din jur).
III. Asigurarea condițiilor igienice pentru grupul sanitar care deservește sala de curs/examen:
‒ asigurarea de dispozitive medicale cu substanță dezinfectantă pentru mâini la intrarea în toaletă;
‒ asigurarea de hârtie igienică în fiecare cabină a toaletei;
‒ asigurarea de dispensere cu săpun, situate lângă lavoare;
‒ asigurarea de dispozitive cu prosoape de hârtie sau uscătoare pentru mâini;
‒ asigurarea curățeniei și dezinfectării întregului grup sanitar (vas WC, lavoare, clanțe, pardoseală).
Informații relevante:
Măsuri pentru reluarea cursurilor
Ministerul Educației și Cercetării a stabilit împreună cu specialiștii din cadrul Ministerului Sănătății și în conformitate cu recomandările Comitetului Național pentru Situații de Speciale de Urgență măsurile pentru reluarea activității în unitățile de învățământ, în condiții de siguranță pentru elevi, cadre didactice, personalul din școli și părinți.
Cursurile în învățământul preșcolar, primar și gimnazial rămân suspendate, dar se va continua învățarea asistată de tehnologie până în data de 12.06.2020, când se vor încheia cursurile anului școlar.
Pentru elevii și cadrele didactice care nu au acces la tehnologie, unitățile de învățământ și inspectoratele școlare vor oferi sprijin. Acestea vor transmite elevilor resurse educaționale și sarcini de lucru.
Prioritățile Ministerului Educației și Cercetării sunt de a asigura cadrul necesar pentru încheierea situațiilor școlare pentru toți elevii din sistemul românesc de învățământ și susținerea examenelor finale, în condiții de siguranță pentru elevi și cadre didactice.
Începând cu data de 02.06.2020, elevii din clasele a VIII-a vor reveni în unitățile de învățământ pentru două săptămâni. Vor avea loc doar activități de pregătire și consiliere pentru examenele naționale. Revenirea în unitățile de învățământ va fi una prudentă și controlată pentru a preveni răspândirea îmbolnăvirilor cu COVID-19. Pentru elevii care au probleme de sănătate sau care prezintă riscuri de îmbolnăvire, prezența la cursuri va fi opțională. Părinții vor decide acest aspect.
Măsuri de siguranță în unitățile de învățământ
Ministerul Educației și Cercetării și Ministerul Sănătății vor elabora un ordin comun în care se vor stabili toate măsurile de siguranță privind reluarea activității în unitățile de învățământ. Sala de clasă va fi igienizată corespunzător, vor fi realizate culoare semnalizate special, iar în sala de clasă vor fi maximum 10 elevi, respectând măsurile de distanțare.
Alte măsuri cu privire la anul școlar 2019-2020
Programa din semestrul al II-lea care nu a fost parcursă după data de 11 martie va fi abordată în anul școlar următor, după ghiduri metodologice elaborate de Ministerul Educației și Cercetării pentru fiecare disciplină.
Nu se vor susține teze, iar mediile vor fi încheiate cu minimum două calificative/note. Pentru situații excepționale, Ministerul Educației și Cercetării a prevăzut mai multe scenarii, iar pentru fiecare tip de învățământ (vocațional, special, profesional) vor fi comunicate modalități de încheiere a situației.
Înscrierile la clasa pregătitoare și la grădiniță pot fi realizate online, după un calendar stabilit de Ministerul Educației și Cercetării. Evaluarea psihosomatică a copiilor va fi înlocuită cu declarație pe proprie răspundere a părinților/tutorilor legali instituiți și recomandarea eliberată de grădinița pe care au frecventat-o.
Pentru asigurarea accesului egal la educaţie pentru preşcolarii/elevii cu cerinţe educaţionale speciale integraţi în învăţământul de masă, profesorii itineranţi şi de sprijin vor continua adaptarea curriculară a conţinuturilor, realizarea materialelor didactice, instrumentelor de lucru şi de evaluare specifice, precum şi monitorizarea aplicării programelor curriculare adaptate, în parteneriat cu cadrele didactice de la grupă/clasă, pentru punerea în aplicare a planului de intervenţie personalizat realizat pe baza planului de servicii individualizat.
Detaliile cu privire la desfășurarea examenelor naționale vor fi prezentate prin procedurile elaborate de Ministerul Educației și Cercetării. Vor fi elaborate inclusiv proceduri privind siguranța elevilor și a cadrelor didactice la desfășurarea probelor.
Informații relevante: